fredag 5 december 2008

Blixtar och moln


Fick en liten stund på stan för mig själv idag. Njuter så av det. Skulle kunna liknas vid en enda lång utandning. Ibland är det så skönt att bara gå omkring med näsan under halsduken. Tänka på sina barn på håll. Växjö var nästan lite romantiskt för en gångs skull. Gick till sybehörsbutiken för att titta på glitter, band och knappar. Förbi dansstudion, tantkaféet med bakelser och julgranskulor, näsor tryckta mot skyltfönstret, isbanan på stortorget. Gatljuset reflekterades i tuggummiasfalten. På systembolaget stod jag bakom två målare. De handlade sprit för över tvåtusen. Dom såg glada och nöjda ut.
Hann tänka på machomålarna i Malmö som jag jobbade med när jag städade på en tandläkarklinik. De enda skor jag hade var ett par i guld som jag köpt secondhand. De gick sönder sen. Men de skrattade väldigt mycket åt mig. Jag städade och städade och de gick där med sina smutsiga kängor över mina golv och skrattade lite till. De trodde att jag tände på dom. Deras maskulinitet. Jag kände mig som en seriefigur. En sån där flicka med stora tankebubblor med arga tecken över huvudet. Blixtar och svarta moln.

Till Li, tack för idag. Tack för att jag får dela ännu en mammaledighet med dig! Vad vore den utan?

Älskar www.markryden.com

och fina www.donnawilson.com

Inga kommentarer: