onsdag 13 maj 2009



Igår var jag hemma hos damen. Med kläderna. Hon var verkligen gullig och hade käpp och väninnor på kaffebesök. Blåbärsris och nytvättade, trasiga skjortor på tork i trädgården.
Skorna var väl använda om man säger så. Hade legat under trappan under tre decennier. Men några var väldigt fina efter lite puts. Kläderna. Där nere i källaren andades de grådamm och suckade tungt med hängiga axlar. Men visade sig vara några riktiga guldklimpar när de väl kom upp i ljuset.
Korta kjolar med prickar. Några mammaklänningar. En då svindyr, svart 60-talskappa från Hettemarks, med kapuschong och rosett. Söta femtiotalsklänningar. Baddräkter. Lavendellila vippkjol. Med mera.
Hon ville inte ha någon betalning. Det skulle på tippen alltsammans. Då vill jag rädda det, sa jag. Sen blev hon 20 år yngre när hon gick ut på grusgången och vinkade. Fin bil, sa hon.

9 kommentarer:

christina sa...

ååh detta gör mig så glad!

Linda sa...

oj vad härligt! och fuskigt. såg ut att finnas en hel del att bli glad av. kram.

Julia sa...

Åh, vad jag gillar gamla tanter. Så roligt för dig!
En liten skatt. :)

Joanna sa...

men wow.
fint att det skänktes bort, hur mkt slängs tanken skrämmer mig.
inte ur miljösynpunkt utan ur en mer självisk jag-hade-kunnat-ta-det-istället-aspekt.

det finns en mörkt puderrosa ev. bara beige klänning där i bakgrunden.
i dörröppningen.
med ett vet över bysten och väldigt mkt kjol.
den ser underbar ut!

Josefin sa...

ja visst var det fint av henne att skänka det till mig!
är ganska lycklig just nu över de fina kläderna. blir bara bättre och bättre och jag är mer sugen än någonsin att öppna upp butik igen....
rummet på bilden är faktiskt mitt egna lilla lager, arbetsrum. så det är dock inte enbart från gårdagen. stökigt jag vet!:)
kram till er!

Ulrika sa...

Åhå! Hurra, vilka skatter du verkar ha fått!

vifsla sa...

Det är så man kan gråta!

Siri sa...

ååh vilken dröm! Behåller du allt för dig själv, eller har du en butik eller så? Gillar verkligen din blogg :)

trotsig sa...

Fantastiskt. Har du stängt din butik nu? När du öppnar kan jag och mina vänner ta tåget och handla. Minsann.